Konuşma Bozukluğu

KONUŞMA (ARTİKÜLASYON) BOZUKLUĞU VE EĞİTİMİ
KONUŞMA İLİNDEKİ SESLER, NEFESİN SES BONTLARINI TİTREŞTİREREK YA DA TİTREŞTİRMEDEN GIRTLAKTAN GEÇTİKTEN SONRA AĞIZ VE BURUN BOŞLUĞUNDA ŞEKİLLENMİŞ HALİDİR.
KONUŞMA SESLERİNİ ÇIKARMA İŞLEMİNE ARTİKÜLASYON DENİR. DİNLEYİCİ KONUŞMA SESLERİNİ ATLAMIŞ,YER DEĞİŞTİRMİŞ, EKLEMELER, ÇARPITMALAR, YAPILMIŞ GİBİ ALGILIYORSA ARTİKÜLASYON BOZUKLUĞUNDA SÖZ EDEBİLİRİZ.
NEDENLERİ

NEDENLERİNİ 3 BÖLÜMDE İNCELEYEBİLİRİZ.

1- YAPISAL NEDENLERAĞIZ İÇİ, DUDAK, DİL GİBİ ORGANLARIN BZK.,
DİL KASLARININ NORMAL İŞLEYİŞİNDEN YOKSUN OLMASI,
DİL BAĞI DENİLEN BAĞLANTININ DİL UCUNA YAKIN OLMASI,
DAMAĞIN ÇOK YÜKSEK VEYA DÜZ OLMASI,DAMAK YARIKLIĞI, BURUNDA ET OLMASI,,
ÇENE KAS VE SİNİRLERİNİN BOZUKLUĞU,
İŞİTME KAYBI,
ZİHİNSEL GERİLİK

2-GÖREVSEL NEDENLER
KONUŞMA ORGANLARINI TAM VE SAĞLIKLI OLDUĞU HALDE KONUŞMADA ÜSTLENDİĞİ GÖREVİ TAM VE SAĞLIKLI OLARAK YERİNE GETİREMEDİĞİ DURUMLARDIR. BU DURUMLA ÇOĞUNLUKLA ÖĞRENME VE ALIŞKANLIKLARLA İLGİLİDİR.
EVDE YABANCI BİR DİLİN KONUŞULMASI VEYA KONUŞULAN DİLİN YETERSİZ OLMASI,
KONUŞMAYI KAZANMA VE PEKİŞTİRME DÖNEMİNDE ÇOCUKLA İLGİLENECEK BİR YETİŞKİNİN OLMAMASI,
3-PSİKOLOJİK NEDENLER;
ÇOCUĞUN ZİHİN DÜZEYİNİN KONUŞMAYI ZAMANINDA VE DOĞRU KAZANABİLMESİNİ ENGELLEMESİ,
ÇOCUĞUN DUYGUSAL BİR ÇATIŞMA İÇİNDE OLMASI,
ANA-BABA ARASINDAKİ GEÇİMSİZLİK,
ÇEKİNGEN VE UTANGAÇ KİŞİLİK,
KONUŞMANIN KAZANILMASI İÇİN GEREKEN ALGIYA SAHİP OLMAMANIN AÇTIĞI SES BELLEĞİ VE SES AYIRIM GÜÇÜNDE ZAYIFLIK,
KONUŞMASINDA SONRADAN GERİLEME OLUŞAN ÇOCUKLARDA YAPISAL VE GÖREVSEL BULGILAR NORMAL OLURSA KONUŞMA ÖZÜRÜNÜN NEDENİNİ PSİKOLOJİK NEDENLERDE ARAMAK GEREKİR.
BELİRTİLERÇOCUK ANA DİLİNİN BAĞIMSIZ VEYA BİLEŞİK SESLERİ DOĞRU VE ANLAŞILIR ŞEKİLDE ÇIKARAMIYORLARSA VEYA ÇIKARDIĞI SESLER, YAŞITLARININ ÇIKARMASI GEREKEN SESLERDEN FARKLILIK GÖSTERİYORSA,
EĞER ARKİKÜLASYON BOZUKLUĞU, ÇOCUĞUN KONUŞMASINI ANLAŞILMAZ HALE SOKUYORSA VE KONUŞMA ÇEVRENİN DİKKATİNİ YOĞUN OLARAK ÇEKİYORSA,
ÇOCUĞA KONUŞMAYI ÖĞRETMEK İÇİN İZLENİLEN YOLUN YANLIŞ OLMASI(BASKICI,ELEŞTİRİCİ TUTUMLAR GİBİ

BELİRTİLER DÖRT ŞEKİLDE GÖRÜLÜR.
1-ATLAMALAR;
ATLAMA YANLIŞLARINDA SÖZCÜKLERİN YALNIZ BİR KISMI SÖYLENİR.
HAYVAN – AYVAN
REHBERLİK -REBERLİK

SAAT – SAT
ARABA –ARBA

YERİNE KOYMA;
SÖZCÜĞÜN BAŞI, ORTASIVEYA SONUNDAKİ BİR SESİN YERİNE, BAŞKA BİR SES KULLANILIR.
ARI -AYI
KİTAP -KİPAT
DAVUL -DAYUL
EKLEMELER; SÖZCÜKLERDEKİ FAZLA SESLERİ İÇERİR.
AŞAĞI -AŞŞAĞI
ATMIŞ – ALTMIŞ
EŞEK – EŞŞEK
PENCERE -PENİCERE
SAAT –SAHAT
ÇARPITMALAR

SESLER TAM DOĞRU OLMAMAKLA BİRLİKTE GERÇEĞİNE YAKINDIR.SES, KONUŞMA DİLİNDE OLMAYAN YENİ BİR OLARAK ÇAKARILIR.
KARAGÖZ -KARGÖZ/ KAYGÖZ
EKMEK – EMME
EĞİTİCİYE ÖNERİLER:
1- NEDENLERİ ORTAYA ÇIKARMAK:
ÇOCUĞUN PROBLEMİNİN GİDERİLMESİ İÇİN DOĞRU BİR TANILAMA GEREKİR. TANILAMA İLE BİRLİKTE NEDENLERİN ORTAYA ÇIKARILMASI DA ÖNEMLİDİR.

NEDENİ YAPISAL BİR BZK. İSE İLAÇ TEDAVİSİ
İŞİTNME ENGELİ İSE İŞİTME CİHAZI KULLANILMALI
ZİHİNSEL İSE ZEKA SEVİYESİNE GÖRE TERAPİ DÜZENLENMELİ VE ÇOCUĞUN MEVCUT KAPASİTESİNDEN EN İYİ ŞEKİLDE YARARLANILMASI GEREKİR.
2- ÇOCUĞUN PROBLEMİNİN FARKINA VARILMASI;

ÇOCUĞUN PROBLEMİNİN FARKINA VARDIRMAK VE TERAPİYE İSTEKLİ HALE GETİRMEKTİR.ÇOCUĞUN BOZUK ÇIKARDIĞI SESLER ÇOCUK VE EĞİTİMCİ TARAFINDAN BERABERCE LİSTELENİR. BÖYLECE ÇOCUK HANGİ SESLERİ ÇIKARTAMADIĞINI BİLİR VE BU SESLERLE ÇALIŞMA YAPACAĞININ FARKINA VARIR.
3- ÖZÜRLÜ SESİN DÜZELTİLMESİ;
ARTİKÜLATÖR KASLAR: ÇENE -DUDAK – DİL -AĞIZ KASLARI GEREĞİ GİBİ İŞLEMİYORSA;
YENİ SESİN KONUŞMADA KULLANILIR HALE GETİRİLMESİ,
ÜFLEME ÇALIŞMASI; KİBRİT, MUM SÖNDÜRME, KAĞIT ÜFLEME, PERVANE DÖNDÜRME,
SAKIZ ÇİĞNEME
YALAMA ÇALIŞMASI: DUDAKLARA REÇEL, BAL GİBİ TATLILAR SÜREREK YALAMA ÇALIŞMALARI İLE DUDAK KASLARIN GELİŞTİRİLMESİ. ISLIK ÇALMA,DİL YUVARLAMA,DİŞLEİ BİRBİRİN VURMA ÇALIŞMASI,
DUDAKLARINI ENLEMESİNE, UZUNLAMASINA AÇIP -KAPAMA
DAHA SONRAKİ AŞAMA:
ÇOCUĞUN YANLIŞ ÇIKARDIĞI SESİN DOĞRUSUNU ÇOK DİNLEMELİ,DUYNALI,SESİN DOĞRUSU İŞİTME MERKEZİNDE YER ETMELİDİR.

SESİN ÇALIŞMASI.ELE ALINAN YENİ SES UYARI, TAKLİT,FONATİK DEĞİŞTİRME VE DOĞRU SESLİ SÖZCÜKLERİ KULLANARAK ÖĞRETİLEBİLİR.,
AYNA KARŞISINDA DOĞRU ÇIKARMA ÇALIŞMASI,
HECE ÇALIŞMASI,
KELİME ÇALIŞMASI,
ATASÖZLERİ,
4- ARTİKÜLASYON ÇALIŞMASININ SONLANDIRILMASI:
BU AŞAMALAR İZLENEREK AİLE, ÖĞRETMEN VE TERAPİSTİN YARDIMI İLE ARTİKÜLASYON BOZUKLUĞU OLDUĞUNA KARAR VEİLEN ÇOCUKLAR KONUŞMAYI DAHA KOLAY VE KISA ZAMANDA KAZANABİLİRLER. HER ÇOCUK YARDIMLA VE DÜZENLİ ÇALIŞMA İLE KONUŞMASINI DÜZELTEBİLİR. DEYİMLER GİBİ KARMAŞIK KELİME ÇALIŞMASI
ANNE -BABAYA ÖNERİLER

*ÇOCUKTA YAPISAL BİR BZK. OLUP OLMADIĞINI BİR TIBBİ KURULUŞTAN YARARLANARAK ÖĞRENEBİLİR.
*EĞER ARTİKÜLASYONUN NEDENİ AİLE ORTAMI, DUYGUSAL SORUNLAR İSE ÇOCUĞUN PSİKOLOJİK YARDIM ALMASI YARARLI OLUR.
* ANNE -BABLAR BİR UZMANLA DİYOLOĞA GEÇSELER BİLE BUNUNLA YETİNMEYİP, EVDE ÇOCUKLARIYLA BİREYSEL OLARAK İLGİLENMELİDİRLER.
YAPISAL BZK. VE DUYGUSAL ÇATIŞMAYA DAYALI OLMAYAN ARTİKÜLASYON BZK. AİLENİN ÖZVERİSİYLE DÜZELTİLEBİLİR.
SEVECEN, SABIRLIOLMALI VE HATALI SESLERİN BİRDEN DÜZELECEĞİNİ DÜŞÜNMEMELİDİR.
İLK ÇALIŞMA OLARAK AİLE ÇOCUĞUN, AĞIZ, DUDAK, DİL, VB. ARTİKÜLATÖR ORGANLARINDAKİ KASLARI ÇALIŞTIRMA ALIŞTIRMASI YAPTIRMALIDIR. *AİLE ÇOCUĞUN HATALI ÇIKARDIĞI SESLERİ TESPİT
EDEREKİÇİNDE BU SESLERİN BULUNDUĞU
KELİMELERDEN OLUŞAN BİR LİSTEYİ ÇOCUKLA
BERABER HAZIRLAYARAK ÇOCUĞUN LİSTEDEKİ
KELİMELERDEN HABERDAR OLMASI SAĞLANABİLİR.
BURADA AMAÇ, ÇOCUĞUN DİKKATİNİ DOĞRU SESE ÇEKMEKTİR.
ÇOCUK OKULA GİDİYORSA TÜRKÇE, SOSYAL BİLGİLER GİBİ DERSLERDE OKUMA ÇALIŞMASI YAPTIRABİLİR.
* ÇOCUKLA BERABER OLUŞTURDUKLARI KELİME LİSTESİ İLE İLGİLİ RESİMLERİ BERABERCE TOPLAYARAK BİR DOSYA OLUŞTURULABİLİNİR
* AİLE ÇOCUĞA EVDEKİ RUTİN İŞLERDE DE GÖREV VEREREK,BU İŞLERİ YAPARKEN ÇOCUĞUN HATALI ÇIKARDIĞI SESE DİKKATİ ÇEKEBİLİR.
* ALIŞTIRMAYA ÖNCE SES İLE BAŞLANIR. ÇOCUK SESİ DOĞRU TELAFFUZ ETTİKTEN SONRA BASİT HECELERE GEÇİLİR. CÜMLE ÖNCE KISA VE BASİT SONRA ATASÖZLERİ, BİLMECELERE GEÇİLEBİLİNİR.
*ALIŞTIRMALAR ÇOCUĞUN ANLAYABİLECEĞİ GİBİ TANE TANE VE NORMAL SES DÜZEYİNDE OLMALIDIR.
*ALIŞTIRMALAR YAPILIRKEN ÇOCUĞU SIKMAMAK VE ONU ÖDÜLLENDİRMEK ÖNEMLİDİR. BU MESAFE İYİ AYARLANMAZSA ÇOCUK HİÇ KONUŞMAMA YOLUNU DA SEÇEBİLİR.
ÖĞRETMENE ÖNERİLER:
ÇOCUK TERAPİYE DEVAM EDİYORSA:
ÇOCUĞA AİT GEREKLİ BİLGİLERİ TOPARLAYABİLİR. ÇOCUĞUN İYİ BİR ŞEKİLDE GÖZLEME FIRSATINA SAHİP OLAN ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİLERİ KONUŞMA ÖZELLİKLERİ YÖNÜNDEN DE DEĞERLENDİRMEYE ÇALIŞMALIDIR.
* ÇOCUĞA VERİLEN ÖDEVLERİN YERİNE GETİRİLMESİNDE SINIFTA GEREKEN KOLAYLIĞI SAĞLAMAKTIR.UZMANLA İŞBİRLİĞİ YAPARAK ONUN TAVSİYELERİNİ YERİNE GETİREBİLİR. ÇOCUK TERAPİYE DEVAM ETMİYORSA:
ÖĞRETMEN ACELECİ DAVRANMAMALIDIR.
ÖNCE ÇOCUĞUN ARTİKÜLASYONUNUN ÇEŞİDİNİN VE ÇIKARDIĞI HATALI SESLERİN BİLİNMESİ GEREKMEKTEDİR. BU NEDENLE ÇALIŞMAYA HATALI SESİN DOĞRU OLARAK ÇIKARILMASI İLE BAŞLAYIP DOĞRU ÇIKARMAYA BAŞLADIĞI SESİ KELİME İÇİNDE KULLANMASI SAĞLANABİLİNİR.
ÖĞRETMEN ARTİKÜLASYON BZK. OLAN ÇOCUKTA HATALI ÇIKARDIĞI SESLERDEN OLUŞAN İSTEKLERDE BULUNUR.
ÖRN: “R” HARFİNDE ARTİKÜLASYON BZK. OLAN ÇOCUĞA ,
GİT RASİM BEYDEN TEBEŞİR İSTE YOKSA TÜRKAN HANIMDAN İSTE
* ÖĞRETMEN ARASIRA ŞARKI, MASAL, ÖYKÜ OKUYARAK YA DA DİNLETTİREREK ÇOCUĞUN ÇIKARDIĞI HATALI SESİN DOĞRUSUNU ÖĞRENMESİ ANLAMA VE DİKKATİNİN ÇEKİLMESİ SAĞLANABİLİNİR.
* ÇOCUĞA SINIF İÇİ RUTİN GÖREVLER VERİLEREK ÇOCUĞUN GÜNLÜK KONUŞMALARINA DİKKAT EDEREK YANLIŞ ÇIKARDIĞI SESLERE YOĞUNLAŞMALIDIR.
ARTİKÜLASYON BOZUKLUĞU EĞİTİMİNDE SIK GÖRÜLEN SORUNLARDAN BİRTANESİ DE SÜRECE KATILAN ÖĞRETMENLERİN İLK ANDAS ÇOK FAZLA ÇABA HARCAYARAK BIKKINLIĞA UĞRAMALARI YA DA BAŞARI SEVİYELERİNİ YÜKSEK TUTMAK İSTEMELERİ DOLAYISIYLA İSTENEN HIZDA İLERLEME SAĞLAYAMAMALARIDIRBÜTÜN BUNLAR ÖĞRETMENİ ETKİLEDİĞİ KADAR ÖĞRENCİYİ DE ETKİLER. ÇÜNKÜ BU GİBİ DURUMLARDA ÖĞRENCİ KENDİNİ BASKI ALTINDA HİSSEDEBİLİPANİK, ENGELLENMİŞLİK VE ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK YAŞAYARAK PSİKOLOJİK AÇIDAN SORUNUNU ÇÖZEBİLECEK HALE BİR TÜRLÜ GELEMEYEBİLİR.
AİLE EĞİTİMİ

Bir çocuğun doğumu aileyi gerek yapısal,gerek gelişimsel gerekse fonksiyonel olarak etkiler. çocuğun doğumuyla duyulan mutluluk ve sevinç bu değişimlerin olumsuz etkilerinden kendini korur. çocuğun doğumuyla mutluluğun yerini yoğun bir yas duygusu alabilir. Hangi engel grubundan olursa olsun engelli çocuğa sahip anne babalar red, kızgınlık,uzlaşma/pazarlık ve kabul gibi belli dönemlerden geçerler.
Özel eğitime gereksinim duyan çocuğun eğitimi söz konusu olduğunda atılacak ilk adım bu çocukların geldiği ailelerin eğitimi olmalıdır. çünkü çocuğun gelişmesinde istenilen davranışların, alışkanlıkların ve tutumların geliştirilmesinden etkili çevre aile çevresidir.
ENGELLİ ÇOCUĞUN AİLESİNİN EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE NEDENLERİ
1. Dünyada ve ülkemizde yapılan birçok araştırma sonuçlarına göre engelli çocukların %90’ından fazlası fakir,sosyal ve eğitim seviyesi düşük ailelerden gelmektedir. genellikle çocukları için ne yapacaklarını bilememektedirler.
2. Bu ailelerde engelli çocuğa karşı sağlıksız tutumların sık sık görüldüğü saptanmıştır. bunların yaygın olanları şunlardır.
a)Engelli çocuklar aşırı derecede korunmaktadır.
b)Çocuklar çeşitli nedenlerle ihmal edilmektedir.
c)Çocuklar çok beceriksiz bulunmaktadır. bu nedenle engelli çocukların gerçekçi benlik kavramı kazanmaları mümkün olamamaktadır.
d)Çocuklardan çok şey istenmekte ve beklenmektedir.
e)Kabul edilmemektedirler. açık ve gizli olarak reddedilmektedirler.
f)çocuğun varlığı açık ve gizli olarak reddedilmektedirler.
g)günah ürünü olarak görülmektedirler.
h)ailede,şaşkınlık,panik,geçimsizlik konusu olarak kabul edilmektedirler.
ı)yok edilmektedirler
BU TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİNİN TEK YOLU EĞİTİMDEN GEÇMEKTEDİR.
*Aileler çocuklarının durumlarını bilmezler.
*Engelli çocuğa sahip aileler çok karmaşık duygulara sahip olurlar.
*Aileler gerçekleri kabul etmekte zorluk çekerler. Eğitimin yararlı olabilmesi için okulda yapılan çalışmaların evde devam ettirilmesi gerekir.
EĞİTİM SÜRECİNDE ELE ALINACAK KONULAR ŞU KONULARDAN OLUŞTURULABİLİR.
1.Engelin durumu ve nedenlerinin basit ve şematik olarak açıklanması.
2.Gerekli temel gereksinimlerin; bedensel,psikolojik,sosyal, duygusal temel ihtiyaçları,
nerede ve ne zaman karşılanacağı öz bakım becerileri çalışmaları engelin tür ve derecesine
göre karşılaşılan sorunlar çocukla nasıl ilişki kurulacağı ve sürdürüleceği anne baba kardeş ve yakınların tutumları vb
AİLE EĞİTİMİNİN GERÇEKLEŞMESİNDE UYGULANACAK YÖNTEMLER
1.Bireysel eğitim: sorunlarını başka birinin yanında açmada zorlanan ailelerle teke tek eğitim.
2.Grupla eğitim:
Önce aynı engeli olan çocukların ana-babalarıyla bir araya gelerek oluşturduğu veya oluşturacağı eğitim gruplarıdır. Katılacak anne – babalar için ayrı gruplar – cinsiyet grupları-veya karma
gruplar olarak düzenlenebilir.
3.Yayın yoluyla eğitim radyo ve tv kanalıyla eğitim
BU EĞİTİM ARACILIĞIYLA;
*Aile bireyleri doğru,yeterli düzeyde bilgi kazanarak güçlenecektir.
*Engelli çocuk kabullenebilecektir.
*Okul-aile-öğretmen arasında işbirliği sağlanacaktır.
*Engelli çocuğun gerçekçi bir benlik kavramı kazanmasına ve onunda durumunu kabul ederek toplumun sağlıklı bir üyesi olmasına yardımcı olacaktır.
*Eğitimin engelli çocuğun hayatında,onun yetenekleri düzeyinde gelişmesinde en etkili araç olduğunu görmesini sağlayacaktır.
*Eğitimin engelli çocuğun hayatında,onun yetenekleri düzeyinde gelişmesinde en etkili araç olduğunu görmesini sağlayacaktır.
ANNE VE BABALARIN YAPACAĞI İŞLER

Ana ve baba olarak çocuğunuzun eğitimine çevrede,evde ve sınıfta sayısız yardımda
Bulunabiliriz bu işe aşağıdaki adımları atarak başlayın
1.Çocuğunuzun öğretmenini tanıyın. Çocuğunuz için gerçekten yapabileceğiniz yardımlar için söz verin. İstekle ne kadar zaman çalışabileceğinizi düşünün.
2.Çocuğunuzun gelişmesinde ve büyümesinde çok büyük bir yük altında olduğunuzu kabul etmelisiniz.3.çocuğunuzun öğrenimine faydalı olması için evdeki olaylardan,işlerden nasıl faydalanabileceğinizi bilmiyorsanız,öğretmenlerden rehberlik yardımı yapmanızı isteyiniz
3.Eğitimciyle ortaklık ilişkilerinizi sağlamlaştırın. Çocuğunuza yardım için yalnız değilsiniz. Çocuğunuzu hazırlama bazı çocuklar kendilerinden daha küçük çocuklar gibi hareket ettiklerinden dolayı evden ayrılmaları onları korkutabilir. İlk birkaç gün içinde sınıfta bulunmanın faydalı olup olmayacağını öğretmenle konuşun çocukların huzur ve güven içinde olabilmeleri için okulda birazcık ev,evde de birazcık okul havası olmalıdır. Eve okul havası vermek için sınıfta olan bazı resimleri veya öğretmenin resmini evde duvara asabilirsiniz. Çocuğunuzun sınıfta davranışını etkileyecek,evde meydana gelen önemli olayları öğretmene anlatınız.
BECERİ ALANLARINI TANIMA

Ana-babalar olarak beceri alanlarını tanımak için öğretmenden yardım isteme ihtiyacını duyabilirsiniz. Bu yardım çocuğunuzun ciddi şekilde zayıf olduğunu gördüğünüz dil,hareket. Sosyal ve kendi kendine yardım becerileri alanlarında olabilir. Sınıf öğretmeninin neyi nasıl yaptığını görmek için öğretmenden rica edin. Günlük ev işlerini anlatarak çocuğunuzun kullanmakta zorluk çektiği becerilerinin bu işlerden hangileri ile düzeltilebileceğini öğretmene sorunuz.
EK GAYRETLER
Tüm çocuklar değişik deneyler yaparak ve eşyaları ortaya dökerek öğrenirler. Bunun anlamı diğer çocuklar gibi sizin çocuğunuzun da öğrenmesi için mümkün olduğunca ev işlerine katılmasının gerekliliğidir. Günlük işlerde aktif olması için daha fazla gayret sarf ederek çocuğunuza yardımda bulunabilirsiniz. Çocuk için evde gerçekten yapabileceğiniz yardımları öğretmenle tespit ediniz.
EV FAALİYETLERİ

Bu faaliyetler zevk vermelidir. Kendinize ve çocuğunuza gücünden fazla yük yüklemeyiniz. Evde çocuklarla yapmayı sevdiğiniz ve çocuğun evde yapmayı sevdiği işler hakkında öğretmenle konuşunuz. Çocuğunuza yardım için onu sevmenin ona yardım etmenin günlük rutin işleri öğretmenin en iyi yol olduğunu sık sık hatırlayınız. Günlük rutin işler
örneğin;
evdeki elektrik düğmesini çevirirken,sofrayı hazırlarken veya yatağı düzeltirken ne yaptığınızı açıklayabilirsiniz.
Ev içinde ve dışarıda görülen renkleri işaret ederek adlarını söyleyebilirsiniz. Giyeceklerinin adını söyleyebilirsiniz.
Çocuğa her çay bardağına kaşık koyması,çamaşırları yerine yerleştirmesi gibi basit görevler verin. Sabırlı,devamlı ve ısrarlı olun. İş yaparken yaptığınız iş hakkında çocuğa açıklamalarda bulunmanız,onun söylediğini dinlemeniz konuşması için çocuğu konuşmaya teşvik etmeniz ve cesaretlendirmeniz gerekmektedir.
BAĞIMSIZLIĞA TEŞVİK

Çocukların kendi işlerini kendilerinin yapması eğitim için çok önemlidir. Onların işini büyüklerin yapması ,onları tembelliğe ve durgunluğa sevk eder.
Çocuğun vücut hareketlerinde hantallık varsa bir yere çarparak yaralanmasından korkarsınız. Dolayısıyla çocuğunuzu emin bir yerde tutmayı düşünebilirsiniz. Bunu yapmak sizin düşüncenize uygundur,ama çocuğun kendi dünyasını tecrübeyle öğrenmesine engeldir.
ÖVGÜ VE TEŞVİK

Çocuğun gösterdiği başarılar taktir edilmeli ve övülmelidir. Yapılan davranışın sonucu yanlış bile olsa gayretinden dolayı kutlanmalıdır. Övgünün devam etmesi çocuğun denemeye devem etmesine neden olacaktır. Ancak övgünün yerinde ve hak edilmiş olması şarttır. Engelli çocuklarda samimi olmayan övgüleri anlamada diğer çocuklar gibidirler.

admin Yazar

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir