Öfke gerekli bir duygudur; ama yenmeyi bilmek gerekir

Öfke gerekli bir duygudur; ama yenmeyi bilmek gerekir

Kızgınlığın kontrol edilememesi durumunda insanların kendilerini “güçlü bir duygunun kölesi” gibi hissettiklerini belirten psikologlar, kızgınlığın çok hafif bir rahatsızlıktan yoğun bir öfke ve hiddete kadar değişen yoğunlukta yaşanan bir duygu olduğunu belirtiyor.

Kızdığımız zaman kalp atışlarımızın hızlandığı, soluk alıp verişlerimizde artış gözlendiği, tansiyonumuzun çıktığı ve daha çok salgılanan adrenalin ve noradrenalin hormonlarına bağlı olarak enerjimizde bir artış olduğu biliniyor. Öfkenin insanın en temel ve en önemli duygularından biri olduğunu belirten Psikolog Saynur Nevres Kaya, öfkenin aynı zamanda yaşamı sürdürmek için gerekli olan bir duygu olduğunu söyledi.

“Kendimizi korumak zorunda kalınca, normalde yapamayacağımız şeyleri öfkeli olunca yapabilme gücü buluyoruz.” diyen Psikolog Kaya, anlaşılamamak, yalnızlık, kıskançlık ve haksızlığa uğradığını düşünme gibi hislerin öfkeye zemin hazırladığını ifade ederek, “Bu duyguların oluşumunu kontrol edemeyiz; ama ifade ediliş tarzını ve bu duyguya yol açan düşünce biçimimizi kontrol edebiliriz.” dedi. Öfke duygusu ve ifadesinde de büyük bir paradoksla karşı karşıya bulunduğumuzu anlatan Kaya, kızgınlığın ifade edilme veya bastırılması halinde insanın kendisini kötü hissedeceğini savundu.

Nefes egzersizi işe yarar

Öfkenin insanlara kendilerini kötü hissetme ve suçluluk duygusunu yaşatacağına işaret eden Kaya, “İşyerleri bastırılan öfke için ideal ortamlardır. Haksızlık yapan patrona kızamazsınız; çünkü sizi işten atma tehlikesini göze alamazsınız. Yalancı ve çıkarcı arkadaşlarınızla yüzleşemezsiniz; çünkü arkanızdan çevireceği dolaplardan ürkersiniz. Önemli olan öfkenizin varlığını kabul etmeniz ve kendinize kızmak için izin vermenizdir. Örneğin, (şu an öfkeliyim, şu nedenle, bana yaklaşmayın) mesajı etkili olabilir. Öfkenin ruh ve beden sağlığınız üzerindeki olumsuz etkilerini en aza indirmek için çeşitli nefes egzersizleri öğrenmek, yeni düşünce biçimleri geliştirmek veya o ortamdan ayrılmak gibi seçenekleriniz olduğunu unutmayın.” şeklinde konuştu.

Uzmanlar, kızgınlık anında yapılması gerekenleri şöyle sıraladı: “Derin derin nefes alma, sakinleştirici durum ve manzaraları zihnimizde hayal ederek canlandırma gibi teknikler, kızgınlık ve öfkemizi yatıştırmamızda ve sakinleşmemizde yardım olabilir. Sakinleşmek için deneyebileceğiniz bazı basit yöntemler; diyaframınızdan derin nefesler alın. Derin nefeslerinizi alırken, kendi kendinize tekrar tekrar ‘gevşe’ ya da ‘sakin ol’ diyerek telkinde bulunun. Belleğinizden çağırarak ya da hayal ederek sizi gevşetecek bir yer ya da ortamı düşünün ve gözünüzün önüne getirmeye çalışın. Kendinizi zorlamayacağınız, yavaşça yapılan egzersizlerle kaslarınızı gevşetmeye çalışın.”

admin Yazar

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir